Mieszam w kulturze
Menu
  • Teatr
  • Film
  • Muzyka
  • Literatura
Menu

Siostry Opętanki w natarciu („Żelazne Waginy 2. Cześć i chwała bohaterkom”)

Posted on 29 marca 201929 marca 2019 by mieszamwkulturze

Jeśli ktoś spotkał się choć raz z projektami „Pożaru w Burdelu” zapewne miał dość konkretne wyobrażenie o spektaklu zamykającym w czwartek pokazy Nurtu OFF tegorocznego Przeglądu Piosenki Aktorskiej. I to wyobrażenie prawdopodobnie miało pokrycie w tym, co żeński odłam Pożaru, występujący pod nazwą Żelazne Waginy, pokazał w swoim spektaklo-koncerto-performansie „Cześć i chwała bohaterkom”. Znajomość estetyki, którą posługuje się reżyser Michał Walczak zupełnie nie odbiera jednak przyjemności bycia zaskakiwanym przez irracjonalne zwroty akcji, groteskowe teksty oraz abstrakcyjnie ukazywanie absurdów polskiej rzeczywistości. Szczególnie, gdy towarzyszy temu bardzo widowiskowa energia aktorek.

Monika Babula, Karolina Czarnecka, Ada Fijał i Agnieszka Przepiórska dwoiły się i troiły na scenie, wcielając w niezliczone postaci i realizując kolejne szalone epizody przewidziane w scenariuszu. W spektaklu znalazło się miejsce na skomentowanie tak wielu wątków i tematów ze społeczno-politycznego życia, że jeśli ktoś ostatnie miesiące spędził w puszczy i nie śledził wydarzeń z pierwszych stron gazet, po obejrzeniu „Cześć i chwała bohaterkom” jest właściwie na bieżąco. Była więc walka w obronie dzików, która sprowadza się do świadomej i odważnej decyzji, jaką jest „wstawienie dzika na profilowe na fejsie”. Przez zakon Sióstr Opętanek poprowadzona została natomiast edukacja seksualna. Czasem odzywał się też głos Duszpasterza Hipsterów.

Wyjściowym motywem tego przedstawienia było przywracanie tytułowej czci i chwały bohaterkom – zapomnianym w patriarchalnie utkanej historii dziejów kobietom walczącym o niepodległość, wolność i swoje prawa wyborcze. Żelazne Waginy odkrywają istnienie legendarnego zespołu Żelazne Podwiązki, których frontwomanką była Maria Skłodowska-Curie. Przedstawiając alternatywną wersję przeszłości, aktorki „Pożaru w Burdelu” opowiadają o tworzeniu przez polską noblistkę instrumentów muzycznych i nagrywaniu płyt z gatunku feministycznego punk-rocka. Opowieść o prekursorkach tego nurtu pozwala członkiniom współczesnego zespołu przywrócić wiarę w sens ich działalności, by ruszyć do kolejnych walk w obronie kobiet. Plątaninę wątków dodatkowo urozmaica rekwizyt w postaci czarodziejskiej parasolki, która przenosi artystki w czasie i przestrzeni, dzięki czemu mogą znaleźć się w Japonii, gdzie wcielają się w postaci gejsz, a także w okresie Powstania Warszawskiego, by nawiązać do motywu przebierających się za mężczyzn kurierek. Jednym z wyjściowych elementów fabuły jest również przekształcenie się zespołu w disco-punkową grupę Landryny, na potrzeby wzięcia udziału w Konkursie Piosenki Reżimowej w Hardkorowie (w którym dziewczyny oczywiście wygrywają).

Czy ta wybuchowa mieszanka jest chaotyczna, czasem pozbawiona sensu lub niezrozumiała? Owszem. Czy spektakl przez to jest zły? Absolutnie nie. Z dużą przyjemnością można oglądać karkołomne wysiłki czterech aktorek, które usiłują nadążyć za własnymi koncepcjami (same często ironicznie komentując wybór takiej estetyki i dynamiki teatralnej), a przy tym profesjonalnie i bezbłędnie wykonują piosenki oraz aktorskie, komediowe etiudy. Żartując z nurtu OFFowego doskonale wpisują się ze swoim absurdalnym humorem i przełamaniem mainstreamowych konwencji do tego gatunku, czerpiąc z ciągłego mieszania stylów i polegając na zaskakiwaniu widzów. Dzięki charyzmie całej czwórki Żelaznych Wagin nie jest konieczne dodatkowe komplikowanie spektaklu scenografią czy rekwizytami. Pojawia się kilka przedmiotów wykorzystywanych w poszczególnych epizodach oraz kostiumy, których zmiany mają przede wszystkim podkreślać sceniczny chaos panujący w projekcie, ale dziewczyny doskonale radzą sobie mając do dyspozycji wyłącznie teksty i bogaty warsztat wokalno-aktorski. Choć trzeba przyznać, że wyświetlane za ich plecami memy autorstwa Marty Frej stanowią ciekawy i istotny komentarz do wydarzeń rozgrywających się w „Cześć i chwała bohaterkom”, a także minimalnie porządkują wątki.

40. Przegląd Piosenki Aktorskiej

Nurt OFF: „Żelazne Waginy 2: Cześć i chwała bohaterkom”
Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak, występują: Monika Babula, Karolina Czarnecka, Ada Fijał, Agnieszka Przepiórska
Premiera: 28.03.2019

Fot. Tomasz Walkow


Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

KTO TU MIESZA

Kasia Mikołajewska – to ja dla Was mieszam w kulturze. Przed blogiem były studia na wrocławskim kulturoznawstwie i polonistyce, była długa współpraca z Teatraliami, inne krótsze lub dłuższe recenzenckie doświadczenia (Czas Kultury, artPapier, e-splot, Dwumiesięcznik…). A później przyszedł taki moment, kiedy zapragnęłam mieszać szerzej – nie tylko w teatrze, ale i w filmach, muzyce, książkach – i kompletnie po swojemu. Na co dzień łączę miłość do sztuki ze sztuką przetrwania w korpo i udaję, że to normalna mieszanka. 

KULTURALNE ZAMIESZANIE

Mieszam w kulturze, bo może wcale nie trzeba próbować uporządkowywać tego wszystkiego co się w niej dzieje. Ona nie do końca chce być ułożona i trzeba jej na to pozwolić. Dlatego ja mieszam, a przy okazji podrzucam waszej uwadze to, co z tego wybuchowego miksu uda mi się wyciągnąć. A przede wszystkim – zachęcam do mieszania się do kultury!

W CO SIĘ WMIESZAĆ

 

Szukaj

© 2022 Mieszam w kulturze | Theme by Superbthemes

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu.settings.

Mieszam w kulturze
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.