Baśń „Królowa śniegu” H. Ch. Andersena opowiadana językiem pantomimy to historia niezwykłej podróży, w którą udaje się Gerda, by odzyskać przyjaciela. Artur Borkowski, reżyser spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy przenosi wydarzenia z klasycznej bajki na podwórko – akcja przedstawienia także dosłownie zostaje umieszczona na podwórku, ponieważ „Królowa. Baśń podwórkowa” grana jest plenerowo, przed budynkiem WTP.
Nie zobaczymy zatem lodowego pałacu, ale zwykły dom, w którym na jednym z najwyższych pięter mieszka Królowa Śniegu (Izabela Cześniewicz). Ze swojego okna przygląda się beztroskim zabawom Gerdy (Agnieszka Charkot) i Kaja (Agnieszka Dziewa), aż w końcu zazdrość o tę wielką przyjaźń każe jej porwać chłopca. Początkowo można mieć wątpliwości, czy Gerda wyruszy na ratunek Kajowi, lecz ani próba nawiązania nowej przyjaźni z bałwanem, ani zabawy z Kwiatową wróżką nie pozwalają zastąpić wyjątkowej relacji łączącej dzieci. W końcu dziewczynka musi zdobyć się na odwagę, by odbić przyjaciela z rąk Królowej. Przemiana, która dokonuje się w Gerdzie oraz jej relacje z napotykanymi na drodze bohaterami – czasem to miłe, innym razem dość niebezpieczne spotkania – w czytelny sposób ukazują symbolikę zawartą w opowieści Andersena. Siła przyjaźni, determinacja i bezinteresowność wysuwają się na pierwszy plan tego barwnego, dynamicznego oraz zabawnego spektaklu.
Istotny jest także finałowy morał, bo choć baśniowa kraina została przeniesiona do podwórkowej rzeczywistości, w baśni Borkowskiego nie brak pouczającego zakończenia, które dzieci z łatwością odczytają, oglądając ostatnią scenę, gdzie wszyscy bohaterowie wspólnie i zgodnie spotykają się przy ognisku. „Królowa. Baśń podwórkowa” zawiera wszystkie elementy dobrze skonstruowanej, niosącej przesłanie i łączącej zabawę z nauką bajki dla dzieci.
Pomysłowa dramaturgia zyskała także bardzo udaną oprawę i realizację sceniczną. Podwórko i budynek WTP wykorzystane zostały w każdym calu. Akcja rozgrywa się zarówno na placu przed teatrem, jak również w środku, a widzowie obserwują wówczas aktorów występujących w oknach. Światła i wizualizacje autorstwa Bogumiła Palewicza tworzą niezwykłą atmosferę baśniowej, a przy tym także zimowej krainy, co przy nagłym ociepleniu i rekordowych temperaturach odnotowywanych we Wrocławiu w lutym wcale nie było łatwym zadaniem.
Magicznie oświetloną scenerię doskonale uzupełniają wyróżniające się bardzo urozmaiconą kolorystyką kostiumy Adama Królikowskiego. Zachwyca uszyta z kołder suknia Królowej Śniegu, lśniące stroje Złotej Królowej i Złotego Króla, bardzo realistyczny Jeleń czy wielobarwna Kwiatowa wróżka. W krótkim, zaledwie 40-minutowym spektaklu przez podwórko przewija się wielu bohaterów, jednak każdy wymyślony i zagrany jest tak pomysłowo, że nawet w takim tłumie daje się zapamiętać, choćby występował w skromnym epizodzie. Twórcom udało się także włączyć do spektaklu wiele ruchowych scen, które stanowią pantomimiczne uzupełnienie baśni Andersena. Spotkania Gerdy z Bałwankiem, Dziećmi kwiatami, Sopelkowym Balecikiem czy Zbójcami są pretekstem do wplecenia w tę opowieść większej ilości mimicznych etiud oraz scen zbiorowych. Świetnym pomysłem na urozmaicenie akcji było także wykorzystanie hulajnóg, na których ścigają się po podwórku Gerda ze Zbójem.
Trudno uwierzyć, że w obsadzie znalazło się zaledwie 10 aktorów, ponieważ dynamika spektaklu i ekspresowe zmiany kostiumów pozwalają sądzić, że do spektaklu zaangażowani zostali nie tylko wszyscy aktorzy WTP, ale też pracownicy kilku okolicznych teatrów. Tej scenicznej energii nie udałoby się osiągnąć również bez świetnej muzyki Szymona Tomczyka.
Długo czekaliśmy na premierę Wrocławskiego Teatru Pantomimy, która adresowana będzie do dzieci. W ostatnim czasie teatr stawiał na dorosłego widza, ale wreszcie w repertuarze znalazła się bardzo udana produkcja przeznaczona dla młodszej publiczności. Choć dorosły widz również nie powinien narzekać na nudę oglądając szalone przygody Gerdy, niezwykłą scenerię teatralnego podwórka, barwnych bohaterowie i zabawne pantomimiczne sceny.
Wrocławski Teatr Pantomimy
„Królowa. Baśń podwórkowa”
scenariusz i reżyseria: Artur Borkowski; dramaturgia: Agnieszka Charkot; kostiumy: Adam Królikowski; asystentka kostiumografa: Joanna Parniewska; kostium Bałwanka: Artur Mazur; muzyka: Szymon Tomczyk; reżyseria światła i wizualizacje: Bogumił Palewicz; obsada: Izabela Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Agnieszka Charkot, Anna Nabiałkowska, Artur Borkowski, Anatoliy Ivanov, Zbigniew Koźmiński, Paula Krawczyk-Ivanov, Krzysztof Szczepańczyk, Mariusz Sikorski
Premiera: 25.02.2021
Fot. Natalia Kabanow