Dla widzów, którzy zdecydowali się spędzić sylwestrowy wieczór w Teatrze Muzycznym Capitol artystki i artyści przygotowali przegląd największych musicalowych hitów. Zaległości z 31 grudnia można jednak wciąż nadrobić – koncert pod nazwą „Gala światowych musicali” można zobaczyć jeszcze w styczniu, bo broadwayowskie widowisko to jedna z propozycji repertuarowych Capitolu na trwający właśnie karnawał.
Do udziału w koncercie zaproszono, jak wskazuje sam teatr, najlepsze głosy Capitolu. Na scenie występują: Justyna Antoniak, Artur Caturian, Magdalena Szczerbowska, Konrad Imiela, Adrian Kąca, Elżbieta Kłosińska, Tomasz Leszczyński, Emose Uhunmwangho, Justyna Szafran, Ewa Szlempo-Kruszyńska, Klaudia Waszak, Justyna Woźniak. Towarzyszy im 25-osobowa orkiestra, chór Studium Musicalowego Capitol oraz tancerki i tancerze.
Program dwugodzinnego koncertu okazał się bardzo pojemny. Znalazło się w nim miejsce dla wielu pozycji z listy najsłynniejszych musicalowych hitów, a chcąc wymienić te najsłynniejsze spośród najsłynniejszych można wskazać: „Memory” z musicalu „Cats”, „Over the Rainbow” z „The Wizard of OZ” czy tytułowy utwór ze spektaklu muzycznego „Cabaret”. Nie zabrakło reprezentacji francuskiej sceny musicalowej – na scenie Capitolu zabrzmiały, w oryginalnych wersjach językowych, piosenki „Belle” z „Notre Dame de Paris” oraz „Aimer” z musicalu „Roméo et Juliette, de la Haine à l’Amour”.
Część prezentowanych utworów, jak wyjaśniał prowadzący koncert Konrad Imiela, spopularowana została przez filmowe wersje przedstawień muzycznych: z filmu „Evita” z Madonną doskonale kojarzymy utwór „Don’t Cry for Me Argentina”, a „I dreamed a dream” z „Les Misérables” zyskało kilka lat temu dzięki Anne Hathaway nową, zapadającą w pamięć interpetację.
W „Gali światowych musicali” zabrzmiały także dwie piosenki, które popularność zdobyły na długo przed powstaniem spektakli muzycznych, do których zostały wykorzystane – to „Can you feel the love tonight”, czyli utwór Eltona Johna z filmu „Król lew” oraz „Mamma mia” zespołu ABBA.
Capitol jeszcze przed sylwestrową premierą „Gali…” podzielił się ze swoimi widzami playlistą, na której zebrane zostały utwory wykorzystywane w przygotowywanym przez teatr koncercie. Nie jest już więc tajemnicą, jakie piosenki usłyszeć można podczas tego widowiska. Celowo jednak powstrzymam się przed ujawnianiem, którzy artyści wykonują poszczególne utwory, ponieważ serię przyjemnych niespodzianek stanowi odkrywanie nazwisk wykonawców tuż przed tym, gdy piosenka zabrzmi na scenie.
By jednak wykorzystać recenzencki potencjał tego tekstu wspomnę enigmatycznie, że jako najznakomitsze występy podczas „Gali światowych musicali” wskazałabym: niezwykle energetyczną i przepełnioną jazzowym szaleństwem interpretację „All that Jazz”, absolutnie wzruszające wykonanie „I dreamed a dream”, lekkie, ale wciąż poruszające (to bardzo trudne elementy do połączenia) „Over the Rainbow”, a także wyraziste i bezkompromisowe wcielenie się w postać Saraginy w utworze „Be Italian” z musicalu „Nine”.
Choć to tylko pojedyncze utwory, wyrwane z fabularnego kontekstu (tu znów publiczność wspierał Konrad Imiela przywołując, gdy było to potrzebne, tło historii opowiadanej w piosence), a każde ze wspomnianych dzieł musicalowych z pewnością miałoby szansę na deskach Capitolu zyskać nową, ciekawą interpretację (część z nich zresztą Capitol miewał w swym repertuarze), warto wykorzystać okazję, jaką daje „Gala światowych musicali”, by przypomnieć sobie, jeśli nie całe przedstawienie, to chociaż jego istotny wycinek. W odświeżonych aranżacjach, nowych wokalnych interpretacjach i scenicznej oprawie koncertu, utwory znane i może czasem nawet już nieco zgrane, otrzymują kolejną szansę na to, by słuchacze się nimi na powrót zachwycili.
Teatr Muzyczny Capitol
„Gala światowych musicali”
Występują: Justyna Antoniak, Artur Caturian, Magdalena Szczerbowska, Konrad Imiela, Adrian Kąca, Elżbieta Kłosińska, Tomasz Leszczyński, Emose Uhunmwangho, Justyna Szafran, Ewa Szlempo-Kruszyńska, Klaudia Waszak, Justyna Woźniak
Chór Studium Musicalowego Capitol:
Aleksandra Andrzejewska, Barbara Białkowska, Julia Czarnota, Dorota Duda, Paulina Jarząb, Julia Kirklewska, Rafaela Maruska, Mateusz Misztal, Wiktoria Polańska, Wojciech Rybiński, Natalia Sikorzyńska, Marta Wieczorkiewicz oraz Bartłomiej Jasiak, Martyna Majcher, Małgorzata Majda i Aleksandra Wojtas
Tancerki i tancerze: Bożena Bukowska, Mateusz Brenner, Dominika Józefowiak, Aneta Mazur, Piotr Małecki, Jacek Skoczeń
oraz orkiestra w składzie:
Grzegorz Rdzak 31 XII 2021, 2-9 I 2022 / Adam Skrzypek 13-16 I 2022 – dyrygent / moog
Zdzisław Babiarski – instrumenty klawiszowe I / fortepian
Łukasz Bzowski – instrumenty klawiszowe II
Bogusław Skiedrzyński – gitary elektryczne
Magdalena Czwojda – gitary akustyczne / banjo / ukulele
Wojciech Bergander – kontrabas / gitara basowa
Sebastian Skrzypek – perkusja
Dariusz Kaliszuk – instrumenty perkusyjne
Robert Kamalski – Saksofony, klarnet
Adam Bławicki – saksofony, klarnet, flet
Aleksander Kobus – trąbka I / flugelhorn
Marek Kubiszyn – trąbka II / flugelhorn
Monika Pietruszewska – obój / rożek angielski
Krzysztof Domański – flet / flet altowy / flet piccolo
Anna Pašić – harfa
Marcin Wołowiec – puzon / puzon basowy
Beata Wołczyk – I skrzypce
Dorota Tokarek – I skrzypce
Zuzanna Włodarczyk – I skrzypce
Joanna Trzaska – II skrzypce
Dominika Luteńko – II skrzypce
Joanna Kalinowska – II skrzypce
Artur Tokarek – I altówka
Weronika Racz – II altówka
Emilia Danilecka – wiolonczela
Scenariusz i reżyseria: Konrad Imiela
Aranżacje muzyczne: Łukasz Bzowski, Grzegorz Rdzak, Adam Skrzypek, Piotr Wrombel
Dyrygent: Adam Skrzypek, Grzegorz Rdzak
Choreografia: Jacek Gębura
Kostiumy: Krystian Szymczak
Reżyseria światła: Jakub Frączek
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka
Projekcje: Dorota Dalidowicz, Daniel Jakubczyk, Sławomir Dalidowicz
Konsultant języka francuskiego: Guillaume Charroux
Premiera: 31.12.2021
Fot. Łukasz Giza